Saigon -> Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Roel Ruiter - WaarBenJij.nu Saigon -> Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Roel Ruiter - WaarBenJij.nu

Saigon -> Hanoi

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Roel

15 Mei 2008 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal,

Het is weer eens tijd voor een update. Sinds de vorige keer heb ik zo’n 1800km in de bus gezeten. Veelal in posities die niet geheel ergonomisch verantwoord zijn en met een chauffeur waarbij zelfs Harry Broker zijn handen voor de ogen zou slaan !!
Vietnam is opnieuw een geweldig land. Wel een land dat een behoorlijke impact heeft op de gemoedstoestand van maag en lever; Het eten is niet altijd even geweldig (het toppunt zijn de (stimeroll style) stukken ingewanden waar je een jaar op kunt kauwen en het nog niet wegkrijgt.) Het bier is redelijk en vooral redelijk geprijsd. Hier in Hanoi kost een vers getapt biertje tussen de 2000 en 3000 dong. Met de dong op 25000 per euro is dit een zeer aantrekkelijke deal.

In Saigon heb ik met de locals Thu en Phong de hele stad gezien om na 6 dagen naar Dalat door te reizen. Deze stad is prachtig gelegen op zo’n 1500 meter hoogte in de ‘Vietnamesche Alpen’ zoals de Fransen het zagen. Jaarlijks komen er zo’n 900.000 toeristen waarvan slechts 80.000 buitenlands is. Dit is erg jammer omdat Vietnamezen naar goed Aziatisch gebruik gek zijn op alles met veel geluid, kleur en karaoke.
Na 2 nachten en een mooie canyoningtocht ben ik met ‘local bus’ naar Kon Tum. Een mooie tien uur durende reis in een minibusje met 5 kerels naast me op de bank en bagage boven en onder me leidde naar dit rustige totaal ontoeristische stadje.
Kon Tum zelf heeft niet veel te bieden. Een leuk zicht van de rivier en het (letterlijk) enige stadsmonument in het land waar de afgebeelde personen geen wapens dragen zijn de highlights. Rondom het stadje liggen een aantal minderheidsdorpjes (Dahnang) waar kinderen naar je toe komen en je vragen om foto’s van ze te maken en vervolgens helemaal gek worden bij het zien ervan. Twee meisjes van 19 hebben me voor drie dagen opgenomen in hun families en vriendenkring en hebben me de dorpen laten zien. Heerlijke zelfgestookte spirits, verschrikkelijk slecht eten, dobberen in de rivier en proberen een bootje te vouwen van een krant met een meisje van vier voor ongeveer 2 uur… (waarom heeft niemand mij ooit geleerd hoe dat moet???)
Na drie geweldige dagen in dit dorpje ben ik naar Quy Nhon gegaan om twee dagen HELEMAAL niks te doen en op het strand te hangen. Met MEGA garnalen !!

Vanuit Quy Nhon naar Hoi An. Een autenthiek prachtig stadje waar alle mooie gebouwen worden gebruikt om alle mogelijke toeristenrotzooi te verkopen. Overigens wel een culinair zeer hoogstaand niveau wat betreft restaurants. De Avacado shake op de markt was de beste die ik ooit gehad heb !!
Na twee nachten had ik het hier wel gezien en heb ik de bus gepakt naar Ninh Binh, net onder Hanoi.
Hier heb ik een aantal mensen ontmoet waarmee ik de limestone (is dat kalksteen??) omgeving heb verkend en een ‘prachtige’ trekking heb gedaan naar een 1000 jaar oude boom in het nationale park. Op een van de foto’s is Neil te zien, herkenbaar aan de baard en varkens op de scooter erachter. Deze meneer is al 30 jaar de wereld rond aan het fietsen… Netjes !! Vond dat ik m wel even een lift mocht aanbieden voor een dag op mijn gehuurde scooter.
De markt in Ninh Binh stelt niet veel voor… uitgezonderd het prachtige kraampje dat afgebeeld is in foto ‘ woef woef’. De verkoper kon het wel waarderen dat ik geinteresseerd was in zijn verkoopwaar waarop hij besloot een mooi fotootje te nemen.
Na Ninh Binh ben ik nu in Hanoi waar het backpackerleven iets meer bestaat uit drinken met vreemde kerels en proberen niet onder een of andere scooter of taxi te komen.
Ik denk dat ik vanuit hier het Noorden wil gaan verkennen per scooter en zo de bergen van het land ga ontdekken.

Groeten uit Vietnam




Hi everyone,

It’s about time for a new update. Since the last post I’ve traveled about 1800km by bus. Mostly in positions that aren’t totally the way you’d want to travel and with drivers that are all not gonna make it till their 40’s.
Vietnam is a great country as well. Though it is a country that leaves quite an impact on stomach and liver conditions. Food is not always amazing (Now we know where stimeroll got the idea of making food you’ll never be able to chew totally). The beer is reasonable and especially reasonably priced. Here in Hanoi a draught at a local bar would cost you between 2000 and 3000 dong. And with 25000 dong to the euro at the moment this makes quite a attractive deal.

In Saigon I discovered the whole city with Thu and Phong, my new Vietnamese friends. After 6 days I traveled on to Dalat. This city is beautifully situated at an altitude of about 1500 m. in the Vietnamese Alpes, as how the French saw it. Annually about 900.000 tourists visit this place of which only 80.000 are foreigners. This is kind of a pity cuz Vietnamese, according to good Asian tradition are very fond of everything noise, artificial colours and Karaoke !!
After two nights and a beautiful canyoningtour I took a local bus to Kon Tum. A comfortable ten hours in the back of a minivan with 5 guys next to me and luggage above and underneath me took me to this quiet little not at all touristy town.
Kon Tum itself hasn’t got a lot to offer. A nice view at the riverside and (literally) the only city monument in which the figures don’t ware arms are the only highlights.
The town is surrounded by several minority villages in which the children really come up to you and ask you to take pictures of them whereupon they go completely crazy seeing the pics!! Two 19 year old girls, Nino and Bo, kind off accepted me in their families and group of friends and showed me the villages. Delicious homemade spirits and food, swimming in the river and trying to make and origami head out of a newspaper with a 4 year old child fot two hours… (why did nobody teach me this ???)
After three wonderful nights in this village I went on to Quy Nhon to have two days of beach to do NOTHING at all. With UGE prawns!!

From Quy Nhon I took a bus to Hoi An. A beautiful authentic little city where all the amazing buildings are occupied by people selling all possible kinds of tourist crap. By the way food in this place is amazing and the avocado shake I had at the market was the best I’ve had in my life !!
After two nights I had seen things and took a night bus to Ninh Binh, just south of Hanoi.
Here I met some people with whom I visited the surroundings with their amazing limestone rocks and made a ‘nice’ trekking to a 1000 year old tree in a national park. On one of the pics you can see Neil, to be recognized by his beard and the pigs on a scooter in behind. This fine gentleman had been cycling the world for about 30 years now… well done!! Thought I could at least offer him a ride on the back of my rental scooter.
The market in Ninh Binh is not realy appealing… Exception though is the wonderful stall shown in picture: ‘Woef Woef’. The salesman could well appreciate my interest in his goods whereupon he decided to take this nice picture for me.

After Ninh Binh I am in Hanoi now where backpacker life exists more of drinking with odd people and trying to dodge cars and motorbikes. My next plan is to discover the north of the country by scooter and really see something of the beautiful north of this country.

Cheers from Vietnam

  • 16 Mei 2008 - 08:23

    Ger:

    He Roel!

    Wederom een te gek verhaal. Die varkens op die scooter haha te gek! Ook mooie foto's met de plaatselijke bevolking daar. Met zo weinig toch tevreden, tenminste zo lijkt het.
    Heb je trouwens ook wat over de oorlog daar gehoord of gezien??

    Good luck with your journey!!

    Greetz,

    Ger

  • 17 Mei 2008 - 20:03

    HarryB:

    "waarbij zelfs Harry Broker zijn handen voor de ogen zou slaan !! "
    Ok Roel, zo kan ie weer !! :)
    idd weer mooi verslagje, en vertederende foto`s bij die family, ook die natuur foto`s helemaal top.
    Als jij al zegt "verschrikkelijk slecht eten" wat moet een Broker daar dan niet van vinden.
    Trip ze !!

  • 07 Juni 2008 - 23:19

    Simone Michiels:

    Hey Roel

    Ik zat wat rond te kijken op waarbenjij.nu en toen kwam ik op jouw site terecht. Toen ik de foto's aan het bekijken was dacht ik:"he ik ken die jongen". Wij hebben op dezelfde basisschool gezeten. Jij zat twee klassen lager dan ik, geloof ik(bij Bjorn van der Heijden in de klas geloof ik... dat was mijn buurjongen).
    Echt super leuk om je verhalen te lezen en je foto's te zien.
    Ik ga zelf in juli een jaartje reizen en zal o.a. ook azië gaan verkennen. Dus het is voor mij erg interessant om jouw verhalen te lezen.
    Veel succes en plezier nog tijdens je reis.

    Groetjes Simone Michiels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

De grote reis !!

Recente Reisverslagen:

27 Juni 2011

Iran Uncensored

06 Juni 2011

ZON ZON ZON ZON ZON ZON ...

18 Mei 2011

Welcome to my country

29 April 2011

Kaukasus

09 April 2011

Koerdistan !!
Roel

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 134918

Voorgaande reizen:

22 Februari 2008 - 02 December 2010

De grote reis !!

08 Februari 2007 - 28 September 2007

Stage in Barcelona

21 Maart 2006 - 09 Juni 2007

Studeren in Finland

Landen bezocht: