Blitsembezoek aan Maleisisch schiereiland - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Roel Ruiter - WaarBenJij.nu Blitsembezoek aan Maleisisch schiereiland - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Roel Ruiter - WaarBenJij.nu

Blitsembezoek aan Maleisisch schiereiland

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Roel

29 Juni 2009 | Singapore, Singapore

Zoals eerder vemeld, was mijn vlucht van Shanghai naar India voorzien van een riante tussenstop. Na voet te hebben gezet op Maleisisch grondgebied, had ik exact zeven dagen om mijn weg te vinden naar Singapore airport. Van waar mijn vlucht mij gaat brengen naar 'Planet India'.

Kuala Lumpur is een opvallend rustige stad vol vriendelijke mensen (neem in acht dat tien maanden Shanghai de perceptie enigszins kan beinvloeden).
Qua bezienswaardigheden heeft KL niet veel te bieden. Het is een leuke stad, maar na een dag had ik het wel gezien.

De volgende stop was Melaka. Een eeuwenoude handelstad die wij, Nederlanders, ooit eerlijk hebben gestolen van de Portugezen en later kado hebben gedaan aan de Engelsen.
Het centrum bestaat uit een protestants kerkje, een zeer Nederlands 'Stadhuys' en een Engelse fontijn. Allen gebouwd rond het jaar 1560 en, in een continent waar de meeste oude, niet religieuze bouwwerken zijn verdwenen, een interessante atractie.
In combinative met een dagje strand was Melaka een zeer welkome verademing.
Maleisie was het eerste Islamitische land dat ik heb bezocht. Het is even wennen om iedereen met een hoofddoek over straat te zien gaan. Maar de sfeer was naar mijn mening zeer prettig. Mensen nemen gepaste afstand, zijn niet opdringerig en uitermate behulpzaam. Daarnaast spreken mensen opvallend goed Engels. Op Singapore na, denk ik dat van alle plaatsen die ik tot dusverre bezocht heb, mensen hier het beste Engels spreken. (Hong Kong inbegrepen).
Singapore:
Een geweldige mix van Indiers, Malay, Chinesen, Europese invloed, culturen en religies die opvallend makkelijk met elkaar om lijken te gaan.
In realiteit zijn de verschillen wel degelijk merkbaar. Maar de overheid (1 partij democratie… lekker makkelijk stemmen tellen) houdt alles zeer strak onder controle. Torenhoge boetes (250 Euro voor eten in de metro en de doodstraf voor bezit van drugs) houden het land schoon van afval, vandalisme en criminaliteit.
Zolang je gehoorzaamd en geen politieke invloed beaamt is Singapore, zeker voor Aziatische begrippen, een zeer leefbare stad.
Drie dagen rondwandelen hebben me gebracht naar ‘Little India’, Chinatown, het strand, een lokale familie, een 21ste verjaardag met travestietenshow en veel, heel veel eten!!
Vanavond staat mijn vliegtuig klaar om mij naar India te brengen. Ringbaard Eda van vorig jaar zal mij daar verwelkomen. Waarschijnlijk onder de nieuwe naam Eda Snorremans.
Vanuit het zuidelijkste puntje van Continentaal Azie. Gegroet

Quick visit to Malay Peninsula
As mentioned earlier, my flight from Shanghai to India was provided with a pleasant stopover. After having set foot on Malay territory, I had exactly seven days to find my way to Singapore Airport. From where my next flight will take me to ‘Planet India’.
Kuala Lumpur is a remarkably quiet city, full of friendly people (take into consideration that ten months in Shanghai can influence one’s perception).
As far as KL’s sights go, there is not an awful lot to see. It’s a nice place, but after a day I had seen enough.
The next stop was Melaka. An age-old colonial town that we, The Dutch, once fairly stole from the Portuguese and later gave away to the English.
The centre consists of a small protestant church, a very Dutch town hall and an English fountain. All built around the year 1560 and, in a continent where most old, non-religious buildings have disappeared, a nice place to visit.
Malaysia was the first Islamic country I visited. It seems a little odd to see everybody walking around with headscarves in the beginning. But, in my opinion, the atmosphere was very pleasant. People take appropriate distance, are not intrusive and extremely helpful. Besides that people speak English remarkably well. I think, not counting Singapore in, from all the Asian places I have visited so far, Malaysia was the place where people spoke the best English (Including Hong Kong).
Singapore:
An amazing blend of Indians, Malay, Chinese, European influence, cultures and religions which seem to get a long very well.
In reality the differences between them are definitely more than noticeable. But the government (one party democracy… easy to count the votes) keeps a very tight control over it’s people. Sky-high fines (250 Euros for eating in the metro and death penalty for having drugs on you) keep the streets clean from garbage, vandalism and criminality.
As long as you obey and have no political ambitions, Singapore is, especially for Asian standards, a very livable city.
Three days of wandering around have brought me to Little India, Chinatown, the beach, a local family, a 21st birthday with drag queen show and a lot, I say A LOT of food!!
Tonight my plain will fly me to India. Whisker Eda, as seen in the pictures last year will welcome me there. This time he’ll be there in a different disguise as Moustache Eda.
From the most southern point of Continental Asia I seen you my kindest regards…

• 08 Juli 2009 - 20:26

Wil Daemen:

Hey Roel,

goed om af en toe wat te lezen van je verhalen, tussen de bedrijven door erg leuk. Laat het je goed gaan!