We hebben het er levend vanaf gebracht !! - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van Roel Ruiter - WaarBenJij.nu We hebben het er levend vanaf gebracht !! - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van Roel Ruiter - WaarBenJij.nu

We hebben het er levend vanaf gebracht !!

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

23 Februari 2011 | Macedonië, Ohrid

Zolang we in het geweldige Albanie waren leek het mij heel goed om vooral de positieve zaken te belichten. Hiermee was iedereen op het thuisfront gerust en konden zonder problemen hun slaap vatten.
Dat betekend dat het nu tijd is voor een ander licht op de zaak...
De lachende, zwaaiende albanezen hebben oprecht ons hart gestolen vanaf het eerste moment dat we het land binnenreden. Stelen... daar zijn het tenslotte meesters is !! Mercedessen van werkelijk ieder model, Audi's en BMW'S scheuren door het land op zoek naar een ongeluk. Volgens schattingen zijn ongeveer 80% a 95% van deze wagens gestolen en afkomstig uit het buitenland. Als een niet Albanese auto 5 jaar of langer in het land is wordt deze automatisch eigendom van de Albanezen.
Veel mensen nemen zich niet eens de moeite om de Italiaanse, Duits, Engelse of Nederlandse kentekenplaat te verwijderen.
Op onze laatste dag in Albanie kwamen we twee Nederlandse T urken tegen die in Albanie voor de Fifa kunstgrasvelden aanleggen. Ze hadden een dag vrij. Het zand dat nodig was voor het veld was de dag ervoor helaas spoorloos verdwenen...
Met al behoorlijk wat ervaring in Europa's figuurlijke 'wilde Westen' konden zij ons flink wat leuke verhalen vertellen.
"Albanie ligt vol met bunkers gebouwd om een mogelijke aanval van een buurland te kunnen afweren. De ingenieur die de bunkers heeft ontworpen werd na het produceren van het eerste model bovenop zijn bouwwerk geplaatst. De bom die men vervolgens liet afgaan in de bunker heeft hem het leven niet gekost. Project bunker geslaagd..."
"Alle wegen in het land draaien en draaien. allemaal bochten op plekken waar dat niet nodig is. In de isolatie-tijd mocht niemand het land in of uit. Een rechte weg is een mogelijkheid voor een vliegtuig om te landen. Een ontwerper is geexecuteerd omdat hij een stuk rechte weg had aangelegd van 80 meter !!!"
"Na veroorldeeld te zijn kun je je in Albanie gewoon vrijkopen uit de gevangenis. Als je maar met flappen zwaait wordt een vonnis van een jaar of 20 opeens zomaar 2 jaar en 3 maanden."
Ik schat dat ik zo'n 50 bloemetjes/gedenkstenen heb geteld in drie dagen fietsen. Overal rijden Albanezen hun eerlijk gestolen auto de vernieling in en laten hierbij vrij vaak het leven. Om de drie kilometer een autokerkhof... Het toppunt was een ambulance die langs kwam geveegd met sirene en zwaailichten aan en tegelijkertijd werd ingehaald door een mercedes.
In de bergen zijn er vrij veel schapen. Schapen met een herder en herdershonden. Nu weet iedereen wat een enorme hondenliefhebbers Edwin en ik zijn... dus we hebben flink in de pedalen gestaan !!
Al deze zaken spelen mee in het straatbeeld, maar het meest blijft me bij het gevoel dat je hebt als je na zonsondergang over straat loopt. Iedereen lijkt op zijn hoede. Maar waarvoor? Mannen lopen vrijwel nooit met beide handen uit de zaken, minimaal 1 handje moet in de zak... Mischien om je portemonne vast te houden of je telefoon?
Shkoder spande de kroon. Kleine groepjes jongens renden achter een ander aan die waarschijnlijk iets had gestolen. En Edwin zij dat we niet alleen in de gaten gehouden werden, maar ook gevolgd. Ik had het gevoel dat, na zonsondergang, iedereen wachtte op een moment van onachtzaamheid. In de woorden van Edwin: " Shkoder is apathie ten top !!"
Hoe dan ook. We hebben het gered. Onze nieuwe Turkse vrienden hebben ons even 30km de berg opgereden waarna slechts een klein klimmetje restte naar de Macedonische grens. In Ohrid is de sfeer compleet anders. Ongeloofelijk hoe anders alles kan zijn op slechts 20km van de grens.
PS|: In Tirana en Ohrid hebben we Abby ontmoet. Het dient vermeld te worden dat de gemiddelde beoordeling van Amerikaanse reizigers door haar een enorme boost heeft gekregen. Nooit gerenalizeren !!

Filmpje Tirana demonstratie: http://www.youtube.com/watch?v=I-1gSJeH6kk
Filmpje straten in Albanie: http://www.youtube.com/user/roeldruiter#p/a/u/0/VoAHhbp9PW0

Groeten uit de Balkan !!

We made it out alive !!

For as long as we were in fantastic Albania I tried to mention mainly positive facts. This to ease the worries at home I decided to leave some vital information out. This way they could catch their sleep more easily. Well now then, Albania from a different perspective...
Smiling, laughing and clapping Albanians sincerely stole our hearts from the moment we entered the country. Fact is that that is exactly their specialty... stealing !! Every model Mercedeses, BMW's, Audi's fly through the country in search of an accident. According to estimates about 80% to 95% of these cars is stolen and comes from abroad. When a car with a foreign registration is in Albania for 5 years or longer it's automatically nationalized by law.
Many people don't even bother taking of the German, Italian, English and Dutch licence plates.
On our last day in Albania we met two Dutch Turks who work for the FIFA making artificial football fields. They had a day of because the sand needed to make the field had miraculously disappeared the night before...
With quite some experience in Europe's metaphorical 'Wild West' they had some nice stories to tell.
"Albania is covered with bunkers all over. All built to be able to hold of any attacks from neighbouring countries. After completion, the engineer who designed the bunker was placed on top of it. The bomb that exploded inside did not kill him. Project bunker successful..."
"All the roads in the country are winding. All turns in places where they are not necessary at all. In the nation's isolated time nobody could leave or enter the country. A straight road would be a possible airstrip. An engineer that had build a straight road road for 80 meters was executed for his foolish efforts..."
"After being convicted in Albania you can buy your way out of prison. If you've got the dollars a 20 year sentence can turn into a 2or 3 year one."
Cycling for three days, I would say I saw about 50 places with flowers and memorial stones along the road. Everywhere Albanians have crashed their cars and very often died in the process. Every three kilometers a car cemetery... The ultimate example was an ambulance that passed us with it's signal lights and siren on while being overtaking by a random Mercedes.
In the mountains there are a lot of sheep. Sheep accompanied by a shepherd and his dogs. Everybody knows how much Edwin and me love dogs... We have had some anxious moments !!

All these things play part in the street image of Albania, but what is most present to me is the feeling I had after sunset in the streets. Everybody seems to be cautious, but for what? Men never walk with both hands out of their pockets, there is always a minimum of one hand in tugged away. Maybe just to hold your wallet or phone...?
Shkoder at night was the most unpleasant place I've ever been. Small groups chasing one guy, probably because he stole something. Edwin said that we were not only being watched but also followed for quite a while walking around. I had the feeling that in the dark everybody was just waiting a moment of carelessness from our side... In edwin's words: "Shkoder is lawlessness to the furthest extent"

Anyway, we made it. Our new Turkish friends gave us a lift in their van for about 30km uphill. After which only three km incline remained to the Macedonian border. In Ohrid the atmosphere is completely different. It's incredible to see how 20km from the border everything can be so different from the other side.

PS|: During our stay in Tirana and Ohrid we met Abby. Needs to be said that she gave the average image of American travelers an incredible boost. Never generalize !!

Video Tirana demonstration: http://www.youtube.com/watch?v=I-1gSJeH6kk
Video steets of Albania: http://www.youtube.com/user/roeldruiter#p/a/u/0/VoAHhbp9PW0

Regards from the Balkan,

• 24 Februari 2011 - 08:28

Brk Jr 1:

Foto Abby!

• 25 Februari 2011 - 07:29

Lonneke:

Wat sociaal voor p&m om het pas achteraf te brengen :).